17/10/2023

4 min

Gyros, katter och kreativitet

Efter två dagar i Aten har Erik kommit hem med några tax-free insikter som ska hjälpa dig förstå vart kommunikation är på väg, hur AI ska samverka istället för att ta över, vikten av att vara säker i sig själv och varför oberoende byråer är starkare än någonsin.

Dag 1

Första dagen var fylld av seminarier. Vi befann oss i Atens musikkonservatorium för samtal om framtiden, AI och jobb, varför du ska lita på dig själv och hur du ska nyttja LinkedIn på rätt sätt.

Change that matters av Tom Goodwin

Ett seminarium om framtidens marknadsföring och reklam. Några bra insikter från Tom var att dessa överanvända myter är fel, att vi tittar på kommunikation från en knasig vinkel:

  • Människor är svåra att nå – vi är egentligen svåra att engagera.
  • Vi är för upptagna hela tiden – vi är egentligen överväldigade.
  • Ingen bryr sig om varumärken – vi behöver mer hjälp än någonsin tidigare att göra ett val.
  • Förändring händer snabbare än någonsin –  det blir svårare att skilja på vad som händer mellan möjligheter och förverkligande. 

Han hade även några teman för framtiden:

  • Dynamisk marknadsföring kommer ta mer plats än någonsin. Börja tänka på hur vi kan använda digital information i den verkliga världen, i realtid, för att sälja tjänster.
  • AI kommer bara bli bättre. Verktyget ska användas för att förstärka kreativitet, inte ta kreativa jobb.  Det som saknas är ”the human touch”. Det kan vi, än så länge, inte göra med en robot.
  • Digital intimitet är mer allmänt idag. Vi sitter inte tillsammans runt en tv som förr utan alla får personlig annonsering som bör vara mer fördjupande då den talar direkt med en person.

Mastering the art of trusting yourself av Sally Henderson

Ett seminarium om att lita på sig själv för att släppa Imposter Syndrome, eller Bluffsyndromet. Hur tillit skapar bättre resultat i ditt arbete. Hennes tips var att:

  • Behöver eller vill? Din tillit till dig själv märks i arbetet du gör och behoven du har. Det är så enkelt som att sluta säga ”Jag behöver…” som genererar ett ändrat sinnestillstånd. Säg istället ”Jag vill ha…”
  • Rädsla är din fiende. Det är motivationen för att inte tro på dig själv.
  • Hur ska någon tro på dig om du inte gör det först och främst? Essensen av ledarskap är total tillit i sig själv.

Elevate yourself on LinkedIn av Richard van der Blom

En workshop i hur du använder LinkedIn för att marknadsföra ditt företag istället medan andra bara använder det som sociala medier. Det var hemligheter, tips och tricks samt några tankar kring framtiden av LinkedIn:

  • LinkedIn prioriterar innehåll från människor över verksamheter – alltså är det bra att kollegor delar inlägg till sina egna följare, för att fler faktiskt ska nås av din information.
  • Se hur bra du som konto presterar via linkedin.com/sales/ssi
  • Var konsekvent i din innehållspublicering. Det är inte bättre för algoritmen att du lägger upp fem inlägg i slutet av varje månad. Planera så att det går ut ett inlägg i veckan istället. 
  • Ha ett tema på ditt innehåll. Istället för att jonglera mellan ämnen så presterar du bättre om du väljer en eller två ämnen och stannar där.

Dag 2

Andra dagen var lika spännande med tal om hur känslor konverterar bättre än statistik, hur teknik och kreativitet kan samverka samt från kundperspektivet av ett oberoende nätverk.

Confident creativity av Jon Evans

Känslor är det mätvärde som faktiskt kan förutspå framgång. Jon visade några annonser som alla älskar, några som alla hatar och några ingen har sett. Utifrån annonserna följde vi ett känsloindex som visar hur mycket någon gillade annonsen, vilka känslor de kände och om det fanns en direkt korrelation mellan annonsen och ett ökat marknadsvärde. I slutändan visade det sig att det alltid fanns en koppling mellan bra känslor och ökat marknadsvärde. Några av hans tankar:

  • Ju mer jag känner (oftast glädje) för en reklamfilm, desto mer vill jag köpa.
  • Rationalitet är för att aktivera kunderna – du bygger varumärken med känslor.
  • Sluta göra reklam för reklamare. Det märks i analysen efteråt när något är reklamgodis.
  • Känslor är ett konstant, en långtidsplan att ha med som marknadschef i pitch till styrelsen som bevisligen genererar resultat.

Creativity and technology av Steve Vranakis

Googles Creative Director och Greklands Creative Officer hade ett samtal med oss angående sin resa och hur kreativitet och teknologi ska samverka. Några insikter som han slängde ur sig var:

  • Fokusera på känslor och medmänsklighet istället för statistik när vi analyserar resultat. Ha det som mätvärde för att faktiskt nå människor. Levande varelser, inte siffror.
  • Det är bra att vara naiv – att inte veta allt om det du ska göra med en öppenhet för att lära sig mer. Genom att inte veta allt kan du tänka större utöver redan satta restriktioner.
  • AI kan inte ignoreras. Det har aldrig varit enklare att implementera det i ens vardag. Lär dig nu innan du blir lämnad i sticket. 
  • Kultur x Kreativitet = Större inverkan. När du förstår på riktigt vilka du når ut till och använder kreativitet för att tala på ett spännande sätt för dem så kommer du, träffsäkert, att nå rätt.

The power of independent agencies med Staci Mellman

Staci är SVP av Brand USA, ett företag som arbetar med flera olika byråer i nätverket för att nå många kulturer över alla kontinenter. Hon berättade om arbetet med oberoende byrånätverk gentemot holdingbolag:

  • Det är mer personligt – kopplingen mellan byråer är inte bara ett namn på dörren. Det är personer som känner varandra på ett eller annat sätt.
  • Expertisen är oemotståndlig på den skalan – att ha byråer som är experter på specifika ämnen gör att de kan nå rätt på andra sätt än traditionell kommunikation.
  • Analys utifrån riktiga människor – du når ut på mikromarknader genom att förstå hur olika städer talar, inte bara länder, och kan specificera utifrån kulturer så att alla känner sig träffade på rätt sätt.

Vill du veta mer om något ämne? Hör av dig till oss!

Kontakta oss