Sam Conniff pratade om hur vi ska vara mer som pirater. Inte just att mörda, stjäla och bo på skepp – men att tänka som en pirat. Det är nämligen så att pirater, precis som personer i mer kreativa yrken, försöker vara i framkanten. Oftast i det obekväma. Att inte se tydligt vad som är framför dig men ana något bättre längre fram och våga ta sig dit.
Utöver fluffet är det viktigt att poängtera att pirater satte standarden för vad som är självklara rättigheter i dagens samhälle:
Piraterna hade hört, hela sina liv, att de gör fel. Men tittar vi bakåt så ser vi att deras fel har blivit våra rätt. Deras sätt att tänka kan appliceras i vår vardag. Här är några sätt att tänka som en pirat i arbetslivet:
Google svängde förbi och snackade om AI och dess framtid i vår bransch och världen. Vi fick även tjuvkika på hur Googles AI, Gemini, kommer samarbeta med människan för att skapa mer. AI används i flera aspekter och är en känslig fråga i vår bransch. Med tanke på alla biljoner som har investerats i AI så kommer det inte att försvinna. Vissa använder det för att spara pengar, andra för att utveckla potentialen av ens utbud. Vår utgångspunkt som kreatörer är att använda AI för att hjälpa till, inte för att göra jobbet.
Antoine från den franska byrån Rosbeef! pratade om kundens arbete i hans presentation “The world is fucked”. Han presenterade tre problem och tre lösningar:
Kelly från Ammunition, en systerbyrå i Atlanta, berättade om hur AI kommer implementeras i strategiskt arbete. Google förklarade att Gemini, och AI, kommer att kunna vara med i alla steg av arbetsprocessen. Kelly utvecklar det och presenterar hur en person krävs för att förstå kulturer och trender. Strategen hittar en koppling mellan dem och kommunikationen som ska göras. Men AI:n kan vara med och ta fram detta hav av information som krävs. Däremot behövs mänsklig intelligens för att förstå hur allt hänger ihop.
Vad vill en CFO höra, och vad vill en CMO höra? Det berättade Ben från byrån Mediassosicaties om, i sin presentation om skillnaden mellan rollerna. Att presentera en kampanj för en styrelse är inte alltid lätt och det är inte det roligaste som finns med tusen motfrågor. Därför är det viktigt att ha en byrå som ser båda aspekterna och vet vad som behöver presenteras för vem. Vad de tittar på:
Känner du igen dig i någon av rollerna? I slutändan vill båda se en bra kampanj som har genererat utifrån ett gemensamt mål. Vi ser det som att vårt jobb som byrå och kommunikationspartner är att hjälpa båda rollerna att presentera detta för ledningar.
Nils från Uncommon kom och berättade om att bygga varumärken som faktiskt betyder något. I presentationen nämnde han några mantran att alltid ha i bakhuvudet:
Vi lärde oss mycket i Madrid. Att våga. Att vara pirat där det behövs. Att hjälpa både CMO och CFO att pitcha kampanjer. Vilket håll AI utvecklas åt. Vad kunden behöver tänka på för att skapa bättre arbete. Och hur viktigt det är att vara lite rädd.
Nätverket är framgångsrikt för att det är 90 helt oberoende byråer som alla tillhör Worldwide Partners för att de vill. Inte för att de behöver. Andan av nätverket är att samarbeta och förbättra världen med vår kompetens. Med WPI har vi fingret på pulsen av nästan alla länder – i alla fall där du antingen vill eller behöver kommunicera.
Nyfiken på hur nätverket kan hjälpa din verksamhet? Hör av dig så hjälper vi dig att synas som bäst i olika länder!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →