17/10/2024

5 min

Blomquist i Madrid

Blomquist tillhör ett nätverk av oberoende byråer över hela världen. Tillsammans är vi nästan 90 byråer som alla har olika expertis och erfarenheter. Varje halvår ses vi och snackar om nätverkets framtid, hur vi kan kollaborera mer och om vår bransch utmaningar. Vad lärde vi oss där nere?

Dag 1

Sam Conniff pratade om hur vi ska vara mer som pirater. Inte just att mörda, stjäla och bo på skepp – men att tänka som en pirat. Det är nämligen så att pirater, precis som personer i mer kreativa yrken, försöker vara i framkanten. Oftast i det obekväma. Att inte se tydligt vad som är framför dig men ana något bättre längre fram och våga ta sig dit.


Utöver fluffet är det viktigt att poängtera att pirater satte standarden för vad som är självklara rättigheter i dagens samhälle:

  • Pirater var bland de första att ge sjukvård via jobbet. När du blev av med ett ben så betydde det att du inte skulle leva länge till, speciellt om du var en del av flottan. Som pirat däremot fick du faktiskt träben och kunde fortsätta mörda i flera år. Nu är sjukvård via jobbet en självklarhet!
  • Oavsett om det handlade om kvinnliga kaptener, homosexuella äktenskap ombord eller lika betalt så såg pirater jämlikhet som en självklarhet. Alla förtjänade att jobba och leva! Det sågs generellt som något absurt då men pirater såg det som rättvist. Och med tiden blev det rättvist för resten av oss.

 

Piraterna hade hört, hela sina  liv, att de gör fel. Men tittar vi bakåt så ser vi att deras fel har blivit våra rätt. Deras sätt att tänka kan appliceras i vår vardag. Här är några sätt att tänka som en pirat i arbetslivet:

  • Creativity vs. Conformity. Våga ”göra fel” om det känns rätt. Ibland behöver man ”göra fel”, för att förbättra ett arbetssätt eller en dynamik. Bekvämlighet leder inte till något nytt eller något bättre.
  • Be daring. Allt handlar om att våga. Att våga ställa frågor när du anar att något är fel. Att våga bryta de regler som är satta för att göra en grupp mer bekväm än den andra. Och att våga vara den som blir obekväm med målet att göra livet mer bekvämt för andra.
  • Intelligent disobedience. Ibland måste du göra fel för att komma framåt. Det handlar inte om att ta genvägar men det är lättare att lösa problemet och sätta en ny standard än att vänta på ett godkännande som aldrig kommer.
  • Evolution requires conflict. Alla kommer inte att gilla utveckling. Komfort är den största boven och stoppar många från att våga göra något mer. 
  • Pirated do good trouble! Gör fel med målet att fixa världen – inte försämra den. En arbetsplats som vågar bryta mot reglerna är en arbetsplats som ser utvecklingspotential. Annars hade alla som vill bli bättre dragit för länge sen!

Dag 2

Google svängde förbi och snackade om AI och dess framtid i vår bransch och världen. Vi fick även tjuvkika på hur Googles AI, Gemini, kommer samarbeta med människan för att skapa mer. AI används i flera aspekter och är en känslig fråga i vår bransch. Med tanke på alla biljoner som har investerats i AI så kommer det inte att försvinna. Vissa använder det för att spara pengar, andra för att utveckla potentialen av ens utbud. Vår utgångspunkt som kreatörer är att använda AI för att hjälpa till, inte för att göra jobbet.

The world is fucked

Antoine från den franska byrån Rosbeef! pratade om kundens arbete i hans presentation “The world is fucked”. Han presenterade tre problem och tre lösningar:

  1. Alla är för stressade. Det finns mer ansvar än vad det finns att göra. Lösningen är att hjälpa varandra och våga fördela arbetet. Använd din kompetens för att hitta den som bäst löser problemet istället.
  2. Det är för mycket som ska sägas. Det är för många enheter, på för många kanaler, med för mycket information. Lösningen blir att fokusera och prioritera. Vad är det du egentligen vill få sagt i kampanjen? Säg det på allra bästa sätt, inte på alla möjliga sätt.
  3. Det är för många som vill säga samma sak. Problemet var egentligen för oss byråer men det stämmer för alla kunder och deras mål. Du som har något att kommunicera måste sticka ut från mängden. Lösningen är att säga det på ett helt annat sätt än andra. Att uppfinna på nytt. Det är svårt men när alla säger samma sak är det inte omöjligt.

AI och strategi

Kelly från Ammunition, en systerbyrå i Atlanta, berättade om hur AI kommer implementeras i strategiskt arbete. Google förklarade att Gemini, och AI, kommer att kunna vara med i alla steg av arbetsprocessen. Kelly utvecklar det och presenterar hur en person krävs för att förstå kulturer och trender. Strategen hittar en koppling mellan dem och kommunikationen som ska göras. Men AI:n kan vara med och ta fram detta hav av information som krävs. Däremot behövs mänsklig intelligens för att förstå hur allt hänger ihop.

Vad ska både CFO och CMO tänka på?

Vad vill en CFO höra, och vad vill en CMO höra? Det berättade Ben från byrån Mediassosicaties om, i sin presentation om skillnaden mellan rollerna. Att presentera en kampanj för en styrelse är inte alltid lätt och det är inte det roligaste som finns med tusen motfrågor. Därför är det viktigt att ha en byrå som ser båda aspekterna och vet vad som behöver presenteras för vem. Vad de tittar på:

  • CFO vill se Revenue, EBITDA, Margins, Cash flow, ROI, Shareholder value, Operational efficiency.
  • CMO vill se Market share, Brand equity, Customer acquisition, Customer satisfaction och Campaign ROI.

Känner du igen dig i någon av rollerna? I slutändan vill båda se en bra kampanj som har genererat utifrån ett gemensamt mål. Vi ser det som att vårt jobb som byrå och kommunikationspartner är att hjälpa båda rollerna att presentera detta för ledningar.

Uncommon Creative Studio

Nils från Uncommon kom och berättade om att bygga varumärken som faktiskt betyder något. I presentationen nämnde han några mantran att alltid ha i bakhuvudet:

  • Kreativitet är en överlevnadsmekanism. Den finns för att hjälpa dig reagera. Nyttja den. Tänj på gränser och bli rädd. Våga överleva!
  • Fråga alltid dig själv vad du är rädd för i ditt skapande och vad som sätter stopp för ännu större tänkande.
  • Nyttja hela världen i ditt skapande. Det finns mer att inspireras av än lovorden som skrevs i en varumärkespresentation för tre år sen.
  • Du måste visa ambitionen som får andra att vilja göra mer.
  • Skapa, skapa, skapa och skapa.

Vilken resa!

Vi lärde oss mycket i Madrid. Att våga. Att vara pirat där det behövs. Att hjälpa både CMO och CFO att pitcha kampanjer. Vilket håll AI utvecklas åt. Vad kunden behöver tänka på för att skapa bättre arbete. Och hur viktigt det är att vara lite rädd. 

Nätverket är framgångsrikt för att det är 90 helt oberoende byråer som alla tillhör Worldwide Partners för att de vill. Inte för att de behöver. Andan av nätverket är att samarbeta och förbättra världen med vår kompetens. Med WPI har vi fingret på pulsen av nästan alla länder – i alla fall där du antingen vill eller behöver kommunicera. 

 

 

Nyfiken på hur nätverket kan hjälpa din verksamhet? Hör av dig så hjälper vi dig att synas som bäst i olika länder!

Kontakta oss