Ska du ta fram en ny produkt, förbättra en tjänst eller hitta på ett kommunikationskoncept? Börja med en workshop!
Kreativa workshops kan ha många olika syften och upplägg, men det finns några universella saker du kan tänka på för att få ut så mycket som möjligt av din workshop.
Drömscenario
Utse en ledare för workshopen. Personen ska se till att alla får prata, hålla koll på tiden, styra samtalen och hjälpa till om ni kör fast.
Försök sätta ihop en så blandad grupp som möjligt genom att bjuda in personer med olika bakgrunder och preferenser. Kan dina kunder vara med i workshopen? Eller personer med olika roller på din arbetsplats? Toppen! Grupper med mer mångfald ger lösningar med högre kreativitet.
Sitt inte i det vanliga gamla konferensrummet. Om ni istället håller till på ett café eller hotell kommer du få nya intryck och bli mer kreativ. Eller varför inte testa att köra en del som en ”gående workshop” där deltagarna tänker, pratar och promenerar samtidigt.
Regler
Säg aldrig nej!Finns det något värre än när någon säger nej i ett idémöte? Då finns det risk att personen inte vågar berätta om sin nästa idé – och det kanske hade varit vinnaren. Försök istället spinna vidare på det du tycker är mindre bra: ”Ja, och så skulle vi kunna göra så här…”.
Glöm bort eventuell prestige.Det finns inga hierarkier när det kommer till bra idéer. Glöm bort vem som är chef och vem som är assistent! Försök skapa en trygg stämning.
Glöm alla begränsningar. Har du en budget att förhålla dig till? Strunta i den – den blir bara hinder som kan stoppa bra idéer från att komma fram.
Se till att alla får komma till tals.Om någon av deltagarna tar lite väl mycket plats och hela tiden ”vet bäst” är det workshopsledarens ansvar att styra samtalet genom att lyfta och uppmuntra de andra deltagarna.
Upplägg för en timme
En klassiker – men en effektiv sådan: börja med att skapa en lekfull stämning. Lägg fem minuter på att fundera på en knäpp fråga eller värma upp fysiskt.
Börja med idéarbetet! Skriv upp allt gruppen kommer på, sätt upp det på väggen eller lägg ut det på bordet. Det gör det lättare att komma ihåg alla idéer, och kan användas som hjälpmedel om samtalet börjar gå trögt.
När det tar stopp: förstora idéerna du redan har eller sätt ihop olika idéer till en. Vrid och vänd på det som redan finns!
När det är tjugo minuter kvar, låt gruppen hitta på de SJUKASTE idéerna de bara kan. De får gärna vara helt omöjliga att genomföra. Tanken är att de ska öppna upp sinnet och så småningom leda vidare till något mer realistiskt.
När det är tio minuter kvar: säg att det är fyra minuter kvar. Tidspress kan vara väldigt effektivt!
Kom ihåg!
En workshop tar ofta längre tid än vad du har tänkt. Så försök inte trycka in för mycket, och se till att avsätta tillräckligt med tid.
Sätt upp ett schema och planera tid för uppgifter, redovisning och sammanfattning.
Var snabb med återkoppling efter workshopen. Skriv en sammanfattning av det viktigaste, skicka med bilder från eventuellt presentationsmaterial, notislappar och gärna bilder när deltagarna arbetar i grupper.