Det finns ungefär en miljard parametrar att ta hänsyn till i beslutet app/inte app. Använder de som ska använda din app appar? Kommer den ekonomiska investeringen i ett appbygge ge avkastning? Behöver ni en webb också? Finns budget? Jobbar du som läser det här med kommunikation är du säkert grym på flera av de här sakerna redan. Vad vi däremot tänkte hjälpa dig med här är att reda lite i det tekniska trasslet kring valet av app/inte app (okej då, vi kan hjälpa dig med det där andra också men då behöver vi lite mer tid).
Okej, steg nummer ett är att ta reda på om ditt syfte lirar med den tekniska lösningen en app kan erbjuda. Här behöver vi börja med att finjustera syftet med din app. Låt oss säga att du ska bygga en bildbank med kattbilder. Ditt syfte är att en viss typ av användare ska ha tillgång till gulliga bilder på katter. Fint. Vi fortsätter.
Ska de kunna få en översikt av bilderna, klicka på dem separat och få upp en större bild på skärmen? Eller ska de dessutom kunna spara de kattbilder som de gillar mest, skapa egna album att sortera kattbilderna i och få notiser när en ny bild publiceras av deras favoritkatt? Och framförallt: hur viktiga är de här funktionerna för att syftet ska uppfyllas? I det här fallet är syftet att en viss typ av användare ska ha tillgång till gulliga bilder på katter.Tillgång i det här fallet bestämmer vi innebär att användaren har sparat fjuniga pälsdjur i kategorier som ”gulliga” och ”roliga” och att de här bilderna ska kunna nås på ett lätt sätt. Så i vårt fall är funktionen att spara bilder i album viktig för att vi ska kunna uppfylla syftet.
Det spåret ska vi lämna fort som ögat, annars kommer den här artikeln aldrig ta slut. Men det kan inte nämnas nog många gånger: evaluera betydelsen av de funktioner du valt, särskilt i ett tidigt skede. Hejdå renodlad produktutveckling, kul att ses men vi hörs i en annan artikel istället.
Det finns några fler viktiga saker att ta i beaktning i det här steget. Att ladda ner en app är jobbigt. Därför måste du ha en tillräckligt intressant produkt för att din användare ska tycka det är värt de extra klick det innebär att gå till appbutiken, verifiera sin identitet och låta den ta upp det minne som krävs. Du bör också fundera igenom hur ofta appen ska användas. Låt oss säga att du ska sälja biljetter till en årlig kattfestival där den enda funktionen är ett biljettförsäljningssystem. Dina användare kommer att använda din app en gång per år – i det fallet känns det som en dubbel börda för er båda. Användaren tycker att det är jobbigt att ladda ner en app för ett enda biljettköp och du lägger hela din budget på en bokningsapp för ett årligt event. För att en app ska flyga behöver den helst belöna kontinuerlig användning. Skulle du däremot kontinuerligt posta släpp om vilka kändiskatter som kommer besöka festivalen och ge annan löpande information är det inte så dumt att använda sig av exempelvis notisfunktionen i en app.
Du har nu radat upp dina viktigaste funktioner och det är nu vi kan börja närma oss frågeställningen app eller inte app på allvar. Men vad är alternativet till en app om du vill synas i din användares mobil? Det stavas responsiv webbplats och är den sajt du kan nå genom att gå in på browsern på din smarta telefon. Med andra ord: din vanliga webb i ett mindre, mobilt format. Här har du fördelar som alla appar inte kan erbjuda i nuläget. Din sajt är till exempel sökbar via Google och den fungerar på alla sorters smartphones, vilket innebär att du helt enkelt når fler användare. Så vad är bäst för din kattbildbank? Eftersom du vill ha möjlighet att vara interaktiv med dina användare och att din kattbildbank kräver funktioner som att skapa egna album och att gilla bilder, så kan rimligtvis en app tillgodose dina behov bättre än en responsiv webbplats.
Nu kommer vi till nästa stora fråga: vad för typ av app ska vi bygga? Det kommer vi gå in på nästa månad!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →