24/09/2024

4 min

Amanda förklarar Growth Marketing

Hänger du med i utvecklingen? För det går ruskigt fort ibland. Du möter det varje dag. Det är en fontän av nya begrepp, nya verktyg, nya tjänster och nya titlar. Allt behöver du sannerligen inte kunna, men några är viktigare än andra. Som Growth Marketing.

Growth, vadå?, kanske du säger. Som tur är finns Amanda Bredberg här för att förklara. Amanda har läst Growth Marketing på Berghs School of Communication och är sedan i somras ny på Blomquist.

Vad är din titel, om vi börjar där, Amanda? Vad är growth marketing? Och går det att förklara det på fyra minuter?

– Haha, jamen, låt oss göra ett försök. Först om titeln. Det är Growth Marketing Manager. Titeln är kanske inte så viktig i sig utan mer vad jag faktiskt kan hjälpa företag med. Och då undrar du förstås vad det är.

– Men först ska jag förklara vad growth marketing är. Hoppas att det här blir tillräckligt enkelt att förstå: I korthet handlar Growth marketing om att – genom att arbeta datadrivet – driva tillväxt i ett företag, ofta genom optimerad marknadsföring.

Man kan säga att Growth marketing är en data- och experimentdriven marknadsföringsstrategi som fokuserar på att driva tillväxt genom hela kundresan, inte bara på att öka antalet nya kunder. 

– Det handlar alltså om att analysera kundens beteende och optimera i alla steg av marknadsföringstratten – från det att du väcker medvetenhet och engagemang till att underlätta konverteringar, lojalitet och uppmuntra befintliga kunder att rekommendera tjänsten eller produkten.

När man jobbar med Growth marketing kan man göra det både övergripande, strategiskt och på detaljnivå. Det gäller att ha koll på många delar, som ofta samspelar med varandra.

– Som Growth Marketing Manager jobbar jag med konverteringsoptimering, sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring, sociala medier, innehållsproduktion och inte minst med performance marketing.

Vad gör du mer?

– Det blir också en hel del rapporter där jag börjar med att hantera stora mängder data, tolka siffrorna och dra slutsatser utifrån dem. Därefter presenterar vi dem för uppdragsgivaren och kommer med rekommendationer, till exempel kring hur man ska kunna justera marknadsföringen – exempelvis inlägg i sociala medier – för att förbättra och optimera resultatet.

Om du skulle lista vad en byrå som Blomquist kan hjälpa till med, vad hamnar då på den listan?

– Ganska mycket faktiskt. Här är några delar:

  • Utveckla och implementera tillväxtstrategier: Vi hjälper våra uppdragsgivare att skapa och leda strategier för att driva tillväxt genom olika marknadsföringskanaler, som SEO, SEM, sociala medier och innehållsmarknadsföring.
  • Analysera data och identifiera möjligheter: Vi använder olika analysverktyg för att spåra och utvärdera kampanjer, identifiera tillväxtmöjligheter och justera strategier baserat på data.
  • Optimera kundresan: För några av våra uppdragsgivare arbetar vi med att förbättra kundupplevelsen och maximera konverteringar genom att optimera olika delar av kundresan, från upptäckt till köp och från kännedom till köp och lojalitet.
  • A/B-testa: Vi jobbar regelbundet med att genomföra A/B-tester och andra experiment för att hitta de mest effektiva marknadsföringsmetoderna och förbättra resultatet.
  • Samarbeta med tvärfunktionella team: Det är viktigt att marknadsföringen inte lever sitt eget liv utan är integrerat med andra delar. Därför arbetar vi med produktutveckling, försäljning, kundservice och andra avdelningar i företag och organisationer för att se till att marknadsföringsinsatserna stödjer företagets övergripande mål.
  • Hantera budgetar: Vi köper media och hanterar budgetar för marknadsföringskampanjer för några av våra uppdragsgivare.
  • Hantera marknadsföringskanaler: Vi övervakar och optimerar olika marknadsföringskanaler för att driva trafik, engagemang och konverteringar.
  • Bygga och skala automatiserade marknadsföringsprocesser: Vi implementerar och optimerar marknadsföringsautomatisering för att effektivisera processer och förbättra kundrelationer.
  • Rikta kommunikationen mot rätt målgrupper: Som alltid är det viktigt att segmentera marknader och anpassa marknadsföringsinsatser för att nå rätt publik med relevant budskap.
  • Rapportera och presentera resultat: För i princip alla kampanjer sammanställer vi rapporter och presenterar resultatet för uppdragsgivaren.
  • Hålla er uppdaterade om trender: Vi följer de senaste trenderna inom digital marknadsföring och tillväxtstrategier. Om du vill kommer vi och håller en dragning hos er!

 

Vill du veta mer om hur Growth marketing kan hjälpa ditt företag/din organisation? Kolla med oss!

Kontakta oss