26/09/2024

5 min

”Att få vara lärare parallellt, det är liksom syret in i mitt jobb”

Molly Rennéus är inte bara en skicklig och omtyckt kollega här på Blomquist. Hon undervisar också på Berghs SoC, som en av flera Blomquistare, och för på så sätt vidare sina kunskaper till nästa generations kreatörer. Här berättar hon om hur hon kombinerar de båda rollerna – och hur mötet med eleverna gör henne till en bättre AD.

Hej Molly! Kan du säga några ord om din bakgrund och din nuvarande roll på Berghs SoC?

– Jag började undervisa på Berghs School of Communications hösten 2022. Tidigare har jag pluggat där, under åren 2015–2017. Kursen som jag undervisar i heter Art 1. Det är den första hantverkskursen som man som AD går på Berghs, efter de första tre veckorna när alla programmen gör ett uppdrag tillsammans.

Hur kom det sig att du blev lärare?

– Det började med att jag var alumnicoach under ett två månader långt projekt, som AD/copy läser i tvåan. Då var jag inne en gång i veckan och coachade en grupp när de jobbade med sitt projekt, samtidigt som jag själv parallellt fick utbildning av Berghs. Ett halvår senare hörde de av sig och frågade om jag ville hålla i kursen. Jag blev väldigt glad och det kändes otroligt ärofyllt.

– Alla lärare på Berghs jobbar i branschen på ett eller annat sätt. Mina arbetsgivare har alltid varit väldigt positiva när jag har berättat om mitt läraruppdrag och att jag behöver sköta det även på arbetstid. Alla har sagt att ”ja, självklart, jättekul”.

Vad har förändrats sedan du själv var elev?

– Eleverna är mycket vassare nu. De har bättre förståelse för yrkesrollerna, både sin egen och de andra rollerna som de kommer att möta i arbetslivet. De förstår vad branschen gör och vilken förändring som den har gjort. Det känns som att många fler är medvetna om vad det är för yrke de pluggar till och vad de kan göra när de har gått ut.

Vilka trender ser du bland eleverna?

– Nu ligger ju min kurs tidigt i utbildningen, så det går inte alltid att veta hur de kommer att jobba framåt. Men framför allt ser jag att hållbarhet är jätteviktigt. Man är inte lika imponerad av att jobba med stora flashiga varumärken, om de inte har hållbarhetsfokus eller om de till exempel håller på med greenwashing.

– Jag lämnar mina uppgifter och övningar väldigt öppna, för jag vill inte sätta för mycket regler. Men då märker jag att eleverna gör det själva istället, att det faller sig naturligt. Och gör de inte det blir det ett diskussionsunderlag att prata om – att de kan göra hållbara val längs hela vägen.

Hur påverkas undervisningen av ny teknik, som AI?

– Jag själv använder inte AI för att bygga upp mina lektioner. Första året fokuserade jag mest på elevernas eget hantverk och vad de kan göra för egen maskin. Men redan under andra året märkte jag att utvecklingen hade sprungit otroligt fort. Jag tror att det var den sommaren som AI plötsligt kunde producera film, bara genom att man skrev in en mening.

– I utbildningen ingår nu bland annat en lektion om AI för kreativa processer. Själv vill jag framför allt att eleverna ska vara medvetna om vilka rättigheter och skyldigheter de har, när de sedan använder AI i sitt jobb.

Vad inspirerar dig mest i mötet med unga kreatörer? Och vad har du lärt dig från dem?

– Att få vara lärare parallellt med att jag jobbar själv, det är liksom syret in i mitt jobb. Att se hur andra löser en uppgift, angriper ett problem och själva får insikter. Det ger mig jättemycket energi till att sedan gå tillbaka till mitt eget jobb och prova igen, göra om och göra bättre.

– Jag tycker att man ska vara öppen för att det inte bara är jag som lär eleverna. Jag pratar om någonting i början och sedan blir det någon typ av workshop, där vi gör en övning och testar det vi har pratat om. Och så avslutar vi tillsammans och reflekterar över vilka tankar som dök upp. Det gör att jag hela tiden lär mig saker av dem, för att de är lika involverade i lektionen som jag är.

Till sist, vad vill du säga till en ung person som drömmer om en karriär inom reklam och kommunikation?

– Du kanske tror att du vet att du vill jobba på ett visst sätt eller inom ett visst område. Men var öppen och nyfiken, och låt också slumpen bana vägen.

– Kanske får du ett jobberbjudande från ett håll som du inte trodde att du var intresserad av. Eller så kanske du ser, när du förstår branschen bättre, att du behöver söka jobb inom ett annat område än det du hade tänkt dig. Och det kan också bli hur bra som helst!

 

Vill du också ta del av Mollys kunskaper – som AD, gästföreläsare eller något annat? Hör av dig till oss!

Kontakta oss