03/09/2024

2,5 min

Dags att låta reklam vara reklam?

Gränserna mellan content och reklam suddas ut mer och mer. Det hela blir ibland till en enda kommunikativ smoothie, där allt förväntas slinka ner utan större eftertanke. Men är det verkligen så vi vill ha det? Här är några skäl till varför gammal hederlig reklam kanske inte är så dum ändå.

Större tydlighet

Traditionell reklam, som inte utger sig för att vara något annat, har en tydlighet som många uppskattar. Det skapar en öppen och ärlig kommunikation mellan varumärket och konsumenten, vilket brukar framstå som förtroendeingivande. 

Men det handlar inte bara om transparens, utan även om vad som faktiskt fungerar. I de flesta fall har du väldigt kort tid på dig att fånga mottagarens uppmärksamhet. Då kan en tydlig och direkt annons skära igenom bruset, på ett sätt som ett subtilt budskap inte alltid lyckas med.

Starkare varumärkesigenkänning

Logotyper har spelat en viktig roll i marknadsföring sedan 1800-talet. Och det finns goda skäl till det. Det finns knappast något tydligare sätt att skapa varumärkesigenkänning. Ännu bättre blir det när du lägger till en grafisk profil och övriga knep som står till buds.

Här har förstås den traditionella reklamen en fördel. Ju mer kommunikationen ser ut som content, desto större är risken att mottagaren inte kommer ihåg efteråt vem som egentligen var avsändare.

Ökad kreativitet

Tänk på någon reklam du gillar! (Här tar vi en kort paus, så att du får en chans att fundera.)

Okej, pausen är slut. Vilken tänkte du på? Sannolikheten är stor att dina tankar gick till ICA-reklamen eller något annat mer traditionellt – snarare än till något som drar mer åt contenthållet. Vad beror det på? En förklaring kan vara att den kreativa höjden brukar vara större. Klassisk reklam erbjuder tydliga ramar, som är som gjorda för att vara kreativ inom.

Bättre mätbarhet

Traditionell reklam ger ofta mer konkreta och mätbara resultat. När en annonskampanj är tydligt avgränsad är det enklare att göra den typen av mätningar, i form av exempelvis antal klick och konverteringar.

Detta gör det möjligt att justera och optimera kampanjer i realtid, vilket ofta ger mer valuta för de investerade pengarna. Dessutom kan kampanjerna ge värdefulla insikter, som sedan kommer till nytta vid kommande marknadsföringsinsatser.

Vad betyder det här då?

Det finns knappast några rätt och fel i den här frågan. Men det är ingen tvekan om att den gamla hederliga reklamen fortfarande spelar en viktig roll. I en värld som bitvis blivit alltmer oärlig kan den vara precis vad ditt varumärke behöver för att sticka ut.

 

Vill du ha hjälp med hur du ska lägga upp din kommunikation? Hör av dig till oss!

Kontakta oss