Sökmotoroptimering är vikten av att ge rätt svar till rätt person vid rätt tillfälle. Låter komplicerat men i slutändan görs flera miljoner sökningar dagligen på Google och någon av dem bör vara kopplad till din verksamhet. Google vill att användare ska få bäst svar på deras frågor och därför baseras ens webbsidas placering på fyra grunder:
Teknik – det här är vad som händer bakom kulisserna, i ditt CMS. Att du använder rätt teknik. Det som går att göra här är kod-fix, meta-texter och sökord. Se till att du använder rapporterings- och analyseringsverktyg för att få en bättre bild av vilka som tar sig till din webbsida.
Content – här handlar det om innehållet. Vad är det för frågor du besvarar? Strukturen på texten är minst lika viktig som innehållet och du bör se över att du faktiskt ger ett relevant svar på frågan.
Länkar – Google vill göra det lättare för läsaren att ta sig mellan olika delar av nätet och så länge informationen är relevant för läsaren uppskattar sökmotorn det och prioriterar ditt svar. Allt för att hjälpa användaren att ta reda på mer information om ämnet. Det är viktigt att länka till andra relevanta och pålitliga sidor samt länka internt till andra undersidor du har skrivit om samma ämne.
Användarupplevelse – Tillgänglighet är A och O för Google. Därför är hastighet viktigt. En snabb webbsida föredras av användare och sökmotorer vill hänvisa andra dit. UX och tillgänglighet är stora och jobbiga krav, men de gynnar dig snabbt när de är implementerade.
Om du bygger webbens innehåll utifrån dessa grunder når du rätt personer. Det är i alla fall så vi gör. Det handlar aldrig om att platsa högst generellt utan att förstå intentionen bakom sökbeteendet och skapa innehåll baserat på den. Alltså att ge rätt svar på rätt fråga!
Vi har samlat några saker att tänka på så att du kan börja med din analys och förbättra din webbsida:
När vi pratar om teknik menar vi hur du använder ditt CMS (content management system) rätt och hur du använder andra verktyg för att hitta dina läsare. Använd Wincher för att hitta sökord och förstå relevanta sökbeteenden med Answer the public. Du kan hitta fel på din egen webbsida med Screaming frog. Alla verktygen är gratis och de ger dig en rimlig grund.
Hett tips: se till att ha unika meta-texter till varje undersida. Det hjälper användaren att förstå vad de kommer att klicka på och det ger dig en chans att pitcha innehållet till både användaren och sökmotorn.
Vad är SEO-anpassat content? Det handlar om att ha en riktigt bra och läsvänlig struktur med tydliga H1:or och H2:or. Att du har rätt information och väljer ett sökord att bygga texten utifrån. Kom ihåg att du ska svara på frågor med ditt innehåll. Ta reda på vad frågorna är genom att använda rätt teknik för att hitta sökorden.
Hur gör Blomquist? När vi analyserar sökord för att skapa innehåll brukar vi gruppera dem i kategorier utefter sökintention, antal som söker på det ordet och vilket ämne på webbsidan det ordet bör tillhöra. I slutändan handlar det om verktyg, kunskap och lite sunt förnuft baserat på trender för att förstå sökordens vikt i texten.
Kom ihåg att sökord kommer och går – därför är det viktigt att du uppdaterar dina texter kontinuerligt.
Du har en massa bra innehåll, grymt jobbat! Men hur håller du allt samman? Gör en sitemap där du radar upp alla undersidor och kolla vilka som bör länka till varandra samt om du ska länka ut till andra från specifika undersidor.
Kolla extra noga efter vilka som länkar till dig – de påverkar din rankning också.
Som vi nämnde tidigare är det tillgänglighet som gäller. Tänk på er UX och se över om saker tar för lång tid att ladda upp med verktyg som pagespeed.
Känns det för komplicerat? Kontakta oss så tar vi ett möte om saker ni kan förbättra själva och saker vi kan förbättra tillsammans med er!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →