Vad retar du dig på när du ser reklamfilmer på bio, på teve eller i sociala medier? Eller när du lyssnar på kommersiell radio? Massvis, förstås. Det gör alla. Jag med. Inte minst vilka ord som återkommer lite för ofta.
Jag minns första gången jag läste en reklamtext som innehöll uttrycket ”upplev”. Alltså, jag blev helt såld. Damn, vad bra, tänkte jag. Fast på svenska då, eftersom det här var i slutet av 1980-talet när anglifieringen av det svenska språket inte hade kommit lika långt. ”Upplev Stockholm 10K” – ett 10 km långt lopp på Stockholms gator – var ett grymt bra uttryck. Tyckte jag, just där och just då.
Fast sen märkte jag att alla möjliga kommersiella aktörer tyckte att jag skulle uppleva oräkneliga saker. Jag skulle ”uppleva min drömsemester”. Tandkrämsföretaget tyckte att jag skulle ”uppleva känslan av riktigt renborstade tänder” och mäklarfirman menade att jag måste ”uppleva framtidens boende redan idag”.
Om du kollar på kommersiell linjärteve en kväll kan du roa dig med att sätta ett streck på ett papper eller i din mobil för varje gång du hör reklam som säger ”upplev”.