I dag, när vi hela tiden blir överösta med nyheter och information, prisskyltar och budskap, är en fångande rubrik viktigare än någonsin. Så hur gör du för att dina läsare ska sukta efter mer istället för att helt enkelt scrolla förbi? Och varför ska du som skribent lägga ner mycket jobb på att formulera rätt rubrik?
Låt oss ta en titt på några skäl.
Först och främst är rubriken det första intrycket av en text. Tänk på den som en flirt. Om du träffar någon på en fest och de säger något tråkigt eller ointressant, är chansen stor att du snabbt tappar intresset. Men om någon kommer fram till dig och levererar en smart, rolig eller kittlande kommentar, då vill du veta mer!
På samma sätt fungerar rubriken – den ska på ett par ord fungera som en lockande presentation av textens innehåll som får läsaren att vilja veta mer.
En välformulerad rubrik har också en enorm förmåga att väcka nyfikenhet. Tänk på rubriken som den där lattjolabanslådan som innehåller en spännande överraskning. Som skapar en nyfikenhet som kittlar dina läsares fantasi och får dem att vilja öppna den och ta reda på vad som gömmer sig innanför.
Så hur kan vi uppnå det? En bra teknik är att använda frågor i rubriken. Till exempel: ”Vad har Elvis Presley gemensamt med utomjordingar?” eller ”Vad är hemligheten bakom den perfekta pizzadegen?” Genom att väcka läsarens nyfikenhet skapar vi en drivkraft för dem att fortsätta läsa.
Men kom ihåg! Rubriken ska inte bara vara spännande. Den bör även vara relevant. Det är som att ge läsaren ett smakprov på vad de kan förvänta sig av texten.
Tänk så här: Du ska med rubriken ge dem en förtjusande liten aptitretare som bjuder in till och skapar förväntningar på resten av texten. Om din rubrik antyder att artikeln handlar om att baka de mest fantastiska hallongrottorna, men innehållet handlar om rymdforskning, då har du brutit ett oskrivet löfte.
Så om du inte har en relevant rubrik kan läsaren känna sig lurad och tappa intresset. Du hade kanske inte alls läst så här långt om den här artikelns rubrik hade varit ”Sokrates hade inte heller så roligt”. Så se till att rubriken och innehållet går hand i hand som aptitretaren och huvudrätten.
En annan anledning till att lägga ner mycket jobb på rubriken är att den spelar en viktig roll för sökoptimering. I alla fall om din text på något sätt är tänkt att hamna på internet.
Sökmotorer – som Google – gillar relevanta och attraktivt formulerade rubriker. När människor söker efter något på nätet, skannar sökmotorerna genom rubriker och beskrivningar för att ge användarna de mest relevanta träffarna. Lyckas du så hamnar du högt upp när någon söker på det din artikel handlar om.
En längre artikel, som den här, mår ju dessutom bra av att brytas av med lite mellanrubriker. De är också viktiga. Dels luftar de upp textmassan, dels gör de tydliga avsnitt i texten. Det gör det även lätt för läsaren att hitta och kan kanske, om mellanrubriken har fått lika mycket kärlek som rubriken, hjälpa artikeln att få bra träffar i sökmotorerna.
Så, om du nu gillade rubriken får vi säga grattis. För nu har du läst hela texten!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →