26/05/2023

Lästid: 2,5 min

Så samlar vi in data i framtiden

Google Analytics är verktyget som samlar in data och information om din webbplats, vilka som besöker den, var de kommer ifrån och hur länge de är där. Från och med 1 juli 2023 ersätts gamla vanliga Google Analytics med Google Analytics 4 (GA4). Se vad du behöver göra inför övergången!

Vad är skillnaden?

Nuvarande Google Analytics kallas för Universal Analytics och utgår från cookies som samlar användarnas data, för att spåra sidvisningar och sessioner. I en mer modern tid är användarna på mobilen och i appar, vilket gör att spårandet av datan kräver ett fokus som är strukturerat utifrån flera olika plattformar.

GA4 går ifrån sessioner och fokuserar mer på användare genom att samla in data via vad de kallar händelser. Det betyder att du kan spåra mer på en webbsida eller app. Det kräver lite mer finlir men du bestämmer själv vilka händelser du vill spåra. Du kan se gamla favoriter som klick på sidan, sidvisningar och köp men du kan också integrera GA4 med andra plattformar och enheter – samla allt på samma plats!

Maskininlärning är inget nytt för Google men den information du får ut blir mer värdefull i GA4 så du kan bättre optimera dina annonseringskampanjer då den följer händelser på samtliga plattformar.

Vad kommer hända med din statistik och insamlad data?

1 juli 2023 upphör all form av datainsamling via Universal Analytics. Du kommer fortfarande kunna se webbplatsens historiska information i sex månader till. Sen stängs det ner helt. Statistiken kan inte föras över till GA4.

Fördelar och nackdelar med GA4?

  • Händelser låter dig välja exakt vad den ska spåra – full kontroll!
  • Du kan spåra över flera olika plattformar – samla data från flera ställen och få bättre insikter.
  • Koppla GA4 med andra applikationer och tillägg – större urval!
  • Slutar spåra IP-nummer – anpassar sig mer efter GDPR!

 

  • Även om tjänsten har varit igång sedan slutet av 2019 är den inte nödvändigtvis färdig – uppdateringar och förbättringar kommer att komma.
  • Det kan kännas komplicerat i början med för många val – du måste testa dig fram först.
  • Kunskap i Google Tag Manager är nödvändigt då – det är en krävande inlärningskurva.

Vad behöver du göra inför övergången?

Om du inte redan har startat ett GA4-konto som arbetar parallellt med ditt UA-konto så ska du börja med det. Testa, testa och testa mer. Allt ser nytt och annorlunda ut. Och se det inte som en förlust, se det som nya möjligheter! 

Eftersom Google inte följer EU-lagstiftningen bör du tänka på alternativ till GA som lagrar information på servrar i Europa, vilket gynnar användare också genom att vara GDPR-anpassade. Piwik Pro är ett sådant alternativ som redan påminner om GA4 genom att den kan spåra utan cookies samt samla data från webb och appar. 

Behöver du hjälp att sätta igång ditt GA4-konto eller vill veta mer? Vi har haft ett webbinarium om just detta ämne. Hör av dig till oss!

Kontakta oss