6. Skiss på enheter

6 st exempel – för att visa hur vi skissar och hur vi sedan jobbar mer utförligt (efter att ha stämt av mot målgruppen och dig som uppdragsgivare).

1. Handskisser

När vi för första gången får ner vår idé på papper, skissar vi enkelt och snabbt. Då kan vi stämma av med målgruppen: förstår de rubriker, titlar, ikoner, bilder, texter? Är informationen organiserad logiskt? Är funktioner enkla att hitta? Är instruktionerna tydliga?

2. Storyboard, film 1 (visas som bioreklam)

En man (55 år) och en kvinna (35 år) sitter på ett kontor, mittemot varandra, och jobbar på sina datorer. Mannen tittar upp mot kvinnan, som att en tanke plötsligt slog honom.

Man: Vad är egentligen Region Stockholm?
Kvinna (fnyser, tittar fortfarande på sin skärm): Haha vet du inte det.

Mannen tittar fortfarande på kvinnan. Hon tittar fortfarande in i datorskärmen, men skruvar lite på sig på stolen.

Man: Men vad gör de då?
Kvinna (låter plötsligt osäker): Alltså det är ju… Men de gör ju liksom allt.
Man: Jamen vadå?

Kvinnan tar sin tomma kaffekopp och reser sig för att gå mot köket och fylla på, som att hon flyr från frågan. Hon pratar på vägen ut.

Kvinna: En massa saker liksom.

Mot färgplatta, textgrafik:

Vad är Region Stockholm?

Vi är Region Stockholm.
Tillsammans.

3. Storyboard, film 2 (visas som bioreklam)

Fyra personer – tjej 1 (30 år), tjej 2 (25 år), kille 1 (32 år), kille 2 (34 år) – har avslutat en middag i ett mysigt kök, det är sen kväll och de har tända ljus på bordet. Vi börjar i vidvinkel där miljön och alla personer syns. De försöker överrösta varandra och stämningen är något irriterad.

Kille 1: Nej men vänta, vänta nu. Skillnaden mellan kommunen och regionen är ju att i regionen är också Södertälje med.
Tjej 1: Nej Nynäshamn va.

Något inzoomad bild, närmre ansiktena. Man ser någon bakifrån. Tjej 2 ser lite frustrerad ut och gestikulerar med händerna.

Tjej 2: Men lägg av, det är bara en styrningsfråga! Det har ingenting med geografiska områden att göra.
Kille 1: Okej så här är det. Region Stockholm ansvarar för tillväxt, sjukvård, tandvård…

En annan vinkel men lika nära som innan. Tjej 1 har rest sig, hon är trött på samtalen, börjar samla in de tomma tallrikarna.

Tjej 2: Och universitetsutbildning!
Kille 2: Va?
Tjej 2 (ser osäker ut): Ja lite grann.

Mot färgplatta, textgrafik:

Vad är Region Stockholm?

Vi är Region Stockholm.
Tillsammans.

4. Annonser på sociala medier

Här är exempel på hur två filmer för sociala medier skulle kunna se ut, i annonsplaceringarna Instagram Stories och Instagram nyhetsflöde. Här gäller det att vara snabb: de flesta scrollar vidare inom ett par sekunder.

5. Billboards i tunnelbanan

Precis som bioreklam är det här är en plats där målgruppen ofta har lite mer tid på sig. Därför kan vi berätta en lite längre ”historia”.

6. Landningssida

När vi har fått målgruppens uppmärksamhet, försöker vi anpassa oss efter deras problem och behov. De vill lära sig mer, men har inte tid att sätta sig in i de områden Region Stockholm är ansvarig för. Därför vill vi ge dem enkel information – som känns relevant för personen som väljer att klicka sig vidare.