Föreställ dig någon som har världens finaste sångröst men saknar en mun. Så fungerar en LLM (Large Language Model). En LLM har en enorm mängd information – nästan all information någonsin – men förstår inte hur den ska användas på egen hand. Likt människor, söker den efter aktuell information online och försöker matcha det med sin tidigare ”erfarenhet”.
Hur AI:n presenterar information ger ledtrådar för hur du bör formulera ditt innehåll:
Ditt innehåll bör därför utformas för att möjliggöra dialog, inte bara leverera färdiga svar.
Nej, AI-chattar hallucinerar, alltså hittar på information baserat på de instruktioner, mål och data som fanns i början av konversationen. Det gör dem mindre pålitliga än exempelvis en källbaserad Google-sökning – även om tonen ofta låter övertygande.
Nilesh, AI-expert och föreläsare vi träffade under vår resa till Chicago (som du kan läsa mer om här), sa det bäst:
”We have left the transactional age of question and answer that Google presented us with. It is now about imagination.”
Det handlar inte längre bara om att driva trafik till din sajt, utan att påverka hur AI:n formulerar sitt svar. Om ditt innehåll är tydligt och korrekt med uppdaterad information så ökar sannolikheten att AI:n väljer just din version – snarare än en felaktig version från någon annan källa.
Precis som inom traditionell SEO är det inte bara nyckelord som spelar roll. AI-modeller förlitar sig till stor del på vad andra tycker, delar och refererar till. Det är därför troligt att de prioriterar innehåll som följer E-E-A-T-principerna:
Kan vi förstå hur AI genererar sina svar, för att påverka deras tankesätt? Kort sagt: nej, inte på samma sätt som traditionell SEO.
Grunden är däremot densamma: din webbsida ska ha högkvalitativt, faktabaserat innehåll som andra länkar, delar och refererar till. Ju fler som pekar på din information, desto större är chansen att AI:n uppfattar det mest troliga och korrekta svaret.
Tänk E-E-A-T. Tänk på användaren. Då kommer ditt innehåll att vara det självklara svaret – både för människor och AI-modeller.
Vi älskar att skriva så att både människor och robotar förstår. Behöver du hjälp med din SEO för att fixa din AEO? Hör av dig till oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →