Influencer marketing är begreppet som växt och blivit större de senaste åren, i och med den ökade användningen av sociala medier och det växande yrket influencer. Begreppet innebär att influencers, som exempelvis har speciell kunskap om ett ämne eller starkt socialt inflytande inom sina områden, hjälper företag med deras marknadsföring. Influencers har idag en stor inverkan när det kommer till reklam och kan generera stor spridning och konvertering om det används rätt. Frågan blir, hur vet du vilken typ av influencer du ska välja för att få ut så mycket som möjligt av samarbetet?
Mindre kreatörer (mikroinfluencers) har ofta byggt upp ett litet community med en nära relation till sina följare. De svarar på kommentarer, delar personliga berättelser och låter deras följare bli en del av deras content. Mikroinfluencernas engagerade följare kan ge bra konvertering och de har ofta även ett lägre pris jämfört med mer väletablerade kreatörer, vilket gör att du kan jobba med flera samtidigt och få en större variation på en kampanj.
– Men, det finns en hake. Vissa har inte så mycket erfarenhet, så det gäller att göra sin research. Man vill ju ändå att det ska bli ett bra jobb, eller hur? Säger Emma, praktikant från Medie- och kommunikationsvetenskapsprogrammet på Umeå universitet.
– Vill du nå ut till många? Då kanske makroinfluencer passar bättre, säger Emma.
Tittar vi på större kreatörer (makroinfluencers) är möjligheten till massiv exponering större, tack vare den stora mängd följare de har. De större kreatörerna får ofta flera tusen, om inte hundratusentals visningar på sina inlägg, många känner till deras namn och de har fördelen att många ser upp till dem och ibland vill efterlikna deras sätt att tänka eller vara på. Om målet är att skapa kännedom och nå ut till många kan därför större kreatörer vara spåret att ta.
När det gäller andra typer av kampanjer är det dock inte säkert att alla som följer kreatören kommer att bli influerade.
– Vissa följer bara för att ”alla andra gör det”, så det är inte säkert att de faktiskt bryr sig om innehållet. Dessutom är de större kreatörernas pris för samarbeten ofta betydligt högre vilket ofta gör att du inte kan jobba med lika många samtidigt.
– Allt handlar om målet, säger Emma. Vad är det du vill få ut av samarbetet?
Om målet är att skapa engagemang och uppmana folk till att göra något kan mikroinfluencers vara ett bra val, då deras mindre communityn ofta har visat sig vara effektiva när det gäller konvertering. Är målet istället varumärkeskännedom kan makroinfluencers vara vägen att gå då de snabbt når ut till en stor publik.
Valet av plattform spelar också in. TikTok är en kanal där mindre kreatörer ofta lyckas bra, då formatet bygger på vardagliga inslag och autentiskt innehåll, något mikroinfluencers ofta är bra på. YouTube och Instagram däremot kan lämpa sig bättre för större kreatörer, där längre format och visuellt starkt innehåll kan skapa stort engagemang i stor skala. Det gäller alltså inte bara att välja rätt person, utan också rätt kanal för att nå ut på bästa sätt.
Viktigt att tänka på oavsett vilken målsättning ett företag har, är att alltid göra research på de personer man kan tänkas jobba med. Att jobba med någon som nyligen varit i blåsväder kan göra att man får negativ feedback och i värsta fall att hela kampanjen går sämre. Research är även viktigt när det gäller kvalitet. Har personen gjort liknande innehåll tidigare som kan peka på att personen i fråga vet hur man levererar bra innehåll? Mikroinfluencers har ibland ingen tidigare erfarenhet av samarbeten, men har personen precis den utstrålning du letar efter kan det vara värt att ge dem en chans.
Är du nyfiken på hur du kan använda influencers i dina kommande kampanjer? Kontakta oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →