Mikrocopy: en viktig del av användarupplevelsen

Mikrocopy är precis vad det låter som: väldigt små texter. Det kan till exempel vara texter i ett formulär, en bekräftelse eller ett felmeddelande. Oftast är deras syfte att guida användaren, att leda vidare till nästa steg eller berätta när något har genomförts. Mikrocopyn spelar alltså en viktig roll för upplevelsen av ditt varumärke, eftersom den dyker upp när användaren behöver den.

Fast texterna är korta, går det absolut att få fram varumärkets tonalitet och få användaren att tycka om dig lite extra. Här är fem exempel på bra mikrocopy:

1.

CRM-verktyget Mailchimp har verkligen förstått det här med helheten. Verktyget de erbjuder är bra och användarvänligt – in i minsta detalj. Här är ett exempel på ett bekräftelsemeddelande:

2.

Det viktigaste i ett felmeddelande är att ge ett förslag på en lösning eller handling, här är ett bra exempel från Linkedin:

3.

Formulär är känsliga, särskilt med tanke på GDPR. Försök att lätta upp stämningen genom att motivera varför du ber om personens uppgifter. Här är ett bra exempel från The Guardian:

4.

Men kan verkligen en tooltip bidra till en bättre bild av varumärket? Absolut! Här är ytterligare ett exempel från Linkedin, där de berättar varför de visar sponsrat innehåll:

5.

Visst är det tråkigt att vänta medan någonting laddar? Såhär snyggt har Vimeo löst det:

Som du kan se i våra exempel, är det oftast är stora bolag med digitala tjänster som är bäst på mikrocopy: Google, Mailchimp, Linkedin, Invision, Vimeo och Whimsical är några exempel. Varför är de duktiga på det? För att de förstår hur viktigt det är med en smidig användarupplevelse och har minst en UX-copywriter/UX-writer anställd.

Vill du ha hjälp med att se över din mikrocopy? Boka in ett möte med oss – välj om du vill träffas eller ta ett första möte via telefon eller videosamtal.

2018-11-02T08:11:01+00:00