Tre tips för att hitta rätt i algoritm-djungeln

Dina mottagare möts av reklambudskap varje dag när de scrollar igenom sina flöden i sociala medier. Alla vill fånga deras uppmärksamhet och bryta igenom bruset av tillrättalagda frukostbilder, träningsskryt och skamlösa clickbaits.

Att kommunicera i sociala medier är det nya svarta – alla gör det och alla tycker att de är ganska bra på det. Men faktum är att resultatet av en sociala medier-kampanj kan bli mycket bättre om du använder kanalerna på rätt sätt och har koll på hur du kan optimera innehållet.

Tre snabba tips för att öka konverteringen:

Alltid mobile first

97% av dina mottagare kommer stöta på ditt budskap i mobilen. Därför är det viktigt att anpassa formatet så att annonsen eller inlägget fungerar på en mobilskärm. Facebook rekommenderar bildförhållande 4:5, här är ett exempel på en film som vi har gjort i 4:5 och ett exempel på hur det ser ut i gamla klassiska 16:9:

Rörligt är framtiden

År 2020 kommer 80% av allt som publiceras på internet vara video. Facebook satsar stort på rörligt material och har därför utvecklat sin algoritm så att video premieras. Det betyder att rörligt material syns mer än bildmaterial. Dessutom skapas massvis med möjligheter när vi jobbar rörligt – vi får större utrymme att förmedla vår historia, kommer undan begränsningen av antal tecken i bild (som gäller för statiska bilder) och har lättare att sticka ut i bruset. Tänk bara på att de första sekunderna är avgörande för att du ska lyckas fånga din mottagares intresse, så det gäller att hooka dem direkt eller att förmedla hela ditt budskap snabbt.

Vad är nästa steg för mottagaren?

Fundera på vad målet med annonsen eller inlägget är. Vad vill du att din mottagare ska göra? Vill du till exempel sälja en produkt, länka till produktsidan. Vill du att mottagaren ska fördjupa sig i en fråga, länka till relevant information. Om du inte har någon bra landningssida kan du enkelt göra en Facebook Canvas i Facebooks eget annonsverktyg. Det är en mobilanpassad landningssida som laddar fort och tar över hela skärmen. Här ett exempel på en Canvas vi har gjort för yrkesmässan “Framtidens skoljobb”:

2018-11-02T13:20:15+00:00