Skapa en egen robotinfluencer

Vill du jobba med influencers och få full kontroll över innehållet? Då kan robotinfluencers vara något för dig! En robotinfluencer är en animerad, fiktiv person med egna konton på sociala medier. Vi har samlat ihop saker som kan vara bra att tänka på för dig som har siktet inställt på att skapa din alldeles egna profil.

De mest verklighetstrogna och intressanta robotprofilerna idag är Lil Miquela, som har kring 1,5 miljoner (!) följare på Instagram samt Shudu, världens första digitala supermodell.

Du har total kontroll

Det är du som bestämmer vilka åsikter, handlingar, samarbeten, vilket utseende, vilken personlighet och ålder din digitala influencer ska ha. Du behöver inte ta hänsyn till en annan persons schema, andra åtaganden, viljor, känslor och behov. Det blir som i The Sims, fast bättre (de behöver ju bland annat äta och sova).

Var först

Det är fortfarande ett så pass nytt fenomen att det finns möjlighet för vem som helst att bryta ny mark. Du har alltså chansen att lyckas få enorm publicitet och eftersom allmänheten har visat ett stort intresse för dessa robotar och följer deras vardag intensivt, leder det till minst sagt tillfredställande siffror i form av interaktioner, engagemang och räckvidd.

Du bär ansvaret

Även om det låter otroligt lockande att kunna bestämma varenda detalj finns det självklart saker att tänka på när du skapar roboten. Utan att falla in i ett filosofiskt resonemang kring vad existens innebär, vågar vi oss på att säga att dessa profiler ju faktiskt inte finns på riktigt. Men det innebär inte att du som ägare av roboten slipper stå till svars för robotens handlingar, åsikter och utseende.

Ett exempel på det är reaktionerna kring Shudu, världens första digitala supermodell. Shudu är svart och hennes skapare är fotografen Cameron-James Wilsom, en vit man. Kritikerna menar att han drar nytta av den rörelse som kämpar för att fler icke-vita personer ska ta plats i offentligheten, utan att för den sakens skull faktiskt samarbeta med en verklig, levande svart person. Många menar att en vit man varken kan eller borde representera en svart kvinna.

Med det sagt är det viktigt att vara förutseende och förbereda sig på vilka konsekvenser valet av utseenden, handlingar och åsikter kan få.

Gör det ordentligt

I Sverige var Isabella Löwengrip först med att i november 2018 skapa sin animerade klon Gabrielle Löwengrip. Genom sitt egna Instagram-konto postar Gabrielle inlägg om sin vardag i New York, omgiven av skönhet och lyx. Kontot fick snabbt många följare (runt 17 000) men många av dem var skeptiska, och framför allt otåliga på att se hur klonen egentligen såg ut, då de enda bilderna av henne antingen föreställde hennes fötter, händer eller var tagna i motljus. Förväntningarna var därmed höga när Isabella visade bilder på Gabrielles ansikte på sin blogg, med förklaringen att det inte var färdigt ännu.

Så, ska du skapa en robotinfluencer:

  • Gör det ordentligt.
  • Planera noga och strukturerat.
  • Se till att ni har gjort klart profilen innan hen möter världen.

Känns robotinfluencers som ett för stort steg? I den här videon ger Kalle Mobeck från Relatable sina bästa tips kring gammal hederlig (human) influencer marketing.

2019-03-07T15:27:27+00:00